lördag 31 januari 2015

Blodad tand

Det blev lite tomt när Kal-koftan plötsligt var klar. Inga nya "lektioner" varje måndag att ta itu med och inga funderingar på vad nästa steg skulle bli. Men som tur var fanns ett annat stickprojekt som blivit liggande när Kal:en tog över. Min svägerskas mössa och halskrage.

Lovade henne redan tidigt i höstas att hjälpa till med stickningen om hon kunde hitta ett bra mönster. Och nu är det redan en bit in på 2015. Usch, inte bra! Men jag satte full fart och då gick det rätt fort. Det var ju inte speciellt stora projekt så det här borde jag ju ha gjort för länge sedan.

Först var jag lite undrande över mönstret. En halskrage på 17-18 varv, vad kan det bli? Men mössan var fin så jag satte igång och det visade sig bli en helt ljuvlig kombo med fantastiskt skönt garn. Vill också ha en sådan i en färg som passar in i min garderob. Kanske vinröd...

Mönstret på baskern och halskragen är skapad av Anneli på Garnet i Gävle. Garnerna jag använde till baskern var Tendance och Rustic tillsammans med Alpakka Silke och till halskragen Tendence och Rustic.

En annan sak som var bra med Kal:en var att jag "tvingades" starta en blogg. För det är klart att jag ville vara med i utlottningen av de fina vinsterna. Nu har jag fått blodad tand både när det gäller stickning och att skriva om mina stickprojekt. Det är ju ett alldeles utmärkt sätt att dokumentera vad jag stickar och hur jag gjorde. En slags skola för mig själv. Och är det någon fler som vill veta är ni varmt välkomna att titta in. Alltid roligt med besök!

2 kommentarer:

  1. Blev ju jättefint!! Jag fortsätter att titta in, vet inte om jag blir nån bloggare men man vet ju aldrig.....
    Själv har jag hoppat på ytterligare en "grej" som jag tror att jag hittade på stickameras blogg. UFO blir FO 2015 , heter den och man fixar ett gammalt ufo varje månad under 2015, jättekul ide, fick klar en kofta under januari och nu i februari blir det en sjal/axelvärmare. Ha det bra ! / Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men hade jag inte fått hjälp av dig så vete katten om jag inte fortfarande hade suttit och undrat.
      Att göra UFO:n till FO:n måste ju kännas jättebra. Har bara ett par sådana, men desto fler garner som ligger. Mitt mål är att åtminstone sticka något av dom mellan varje nytt garninköp. Få se om jag lyckas.
      Tycker absolut att du ska fortsätta blogga. Så roligt att följa varandras "vedermödor" på det här sättet.

      Radera