onsdag 13 maj 2015

Riva upp och nya tag

Nej, det blev inget av min fuskpolo.
Att det tar en evig tid att sticka med stickor nr 3 kan jag köpa, men när färgen trots allt inte passade blev det droppen. Kunde inte riktigt testa den förrän jag hunnit en bit och då såg jag att den här kommer jag aldrig att sätta på mig. Modellen är nog bra, men det får bli i en annan färg någon annan gång.

Så jag rev upp och kollade istället in vilka mönster Ravelry har i Mio-garnet. Hittade ingenting jag föll för och sökte på garnets tjocklek istället. Resultat: över 130 sidor. Många schalar – det här garnet är ju tunt och passar förstås bra till schalar – men också en del tröjor som inte heller var det jag letade efter.
Inte förrän efter kanske 30 sidors scrollande – då dök den här upp. Hur fin som helst!
Så nu blir det en Ravello istället i mitt vinröda Mio, kompletterat med marinblått och ljusgrått. Tror det blir en snygg kombo som kan passa till lite av varje. Fast speciellt jeans.

När jag ibland tappade tålamodet med min fuskpolo stack jag emellan med lite syning. Har en klänning/tunika i bomullstrikå jag trivs väldigt bra i och bestämde mig för att försöka kopiera mönstret. Gick hur bra som helst så nu har jag två sköna klänningar som jag stortrivs i. En i viskos med lite stretch och en i lite tjockare bomullstrikå. Och det bästa av allt är nog att de är superenkla att sy: sex sömmar och så är det klart. Ja, förutom halskant och uppläggning förstås. Går på en kafferast! Ja, nästan. Så här ser de ut:



4 kommentarer:

  1. Synd på stickningen, men vilka snygga klänningar!!!!!
    Låt garnet ligga så blir det nog nåt så småningom, själv är jag snart klar med andra koftan i samma garn :-( Den första blev inte alls bra, var väldigt irriterad på mig själv eftersom jag egentligen insåg det ganska tidigt men tänkte att med blockning så får jag nog till det. Så jag rev upp allt och har nu mycket noggrant provat hela tiden. Har halva första ärmen klar och det känns riktigt bra för tillfället, hoppas hoppas.
    Var hittar du så fina mönstrade tyger, tycker att det är svårt med trikå, finns mycket i barnmönster men inte annars. Ha det bra / Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, en hel kofta! Då ska inte jag gnälla om en liten fuskpolo. Håller tummarna för att din nya går bättre. Men med stickning - och trädgård - får man verkligen träna upp sitt tålamod. Det tror jag är bra.

      Håller med, det är inte lätt att hitta fina trikåtyger till vuxenkläder. Det hundtandsmönstrade roffade jag åt mig när min mamma klappade igen sin butik. Så det har legat ett tag. Visste inte riktigt hur jag skulle använda. Tills nu.
      Det andra lite spräckliga köpte jag på Gårda Textil här i Göteborg. De är inte billiga, men har ett rätt hyfsat urval och i bra kvaliteter.
      I höst tänker jag göra en inköpsresa till Kinna och ett ställe som heter Skroten och som har hur mycket tyger (och garn) som helst. Ni råkar inte ha planer på att komma till Göteborg i höst? Då kunde vi åka tillsammans. Skulle vara jättekul!😊

      Radera
    2. Vi har inte planerat så långt än :-) Men det låter kul. Jag har varit där för många år sen och vad jag kommer ihåg hade de hur mycket som helst. Fick tipset om en firma som heter Jonic, men tycker att det är så svårt att se på en liten bild hur tyget verkligen ser ut.

      Radera
    3. Jonic kände jag inte till. Tack för tipset! De har ju massor att välja på. Men som du säger, det är svårt att se hur tyget ser ut på bara en liten ruta. Å andra sidan, de var ju ganska billiga så man kanske vågar chansa.,,.

      Radera