söndag 8 februari 2015

Bara en kofta till

Nej, jag fick inte nog efter Dödergöks KAL. Kände att jag behövde en kofta till och fastnade för Ramona (ett Ravelry-mönster) som Dödergök talade så varmt för i ett blogginlägg.
Allra helst hade jag velat sticka en mörklila kofta i Onions Organic wool + nettles. Har bara läst om det här garnet hittills - inte fått klämma och känna på det - men jag tror att det är jättefint. Dessutom ett som skulle passa bra till Ramona.

Men så var det ju det här med allt garn som legat i eviga tider i mina skåp. Har lovat mig själv att åtminstone sticka varannan gång av den högen. Så jag rotade fram ett antal nystan svart Karisma. Egentligen för tunt för Ramona, men en sak som Dödergöks KAL gav mig var modet att våga gå lite utanför ramarna. Så jag testade att sticka en provlapp med dubbelt garn av Karisma och kom precis rätt i stickfasthet på stickor 5,5.
Fast säg den glädje som varar beständigt. Efter tvätt av provlappen hade antalet maskor och varv på 10 cm-rutan blivit något fler än vad de skulle.

Ok, då provar jag väl att sticka en storlek större än vad jag egentligen vill ha den. Det kanske löser problemet. I värsta fall får jag väl riva upp och sticka något annat. Där är jag nu. Fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. Spännande att se hur den blir, jag gick med i UFO blir FO 2015 för att få ner min hög med garn och halvfärdiga projekt, Måste kolla Ramona på Ravelry

    SvaraRadera