onsdag 4 mars 2015

Plommon från Stickaboo

Nu börjar stickprojekten hopa sig. Svarta Ramona-koftan är nästan klar. Halv ärm och knäppkant återstår. Och så blockning förstås! Efter Dödergöks koft-Kal vet jag ju att det är den som gör susen.
Sedan har jag gått igenom alla mina garner, en del med verkligt många år på nacken. Nu ska dom fram!
Har hittat flera fina mönster som kan passa: ett par fina sockar, en flerfärgströja (premiär för flerfärg för mig) och en sommartröja i ett superfint garn med kashmir och merinoull. I det här sista garnet stickade jag en fiskartröja till barnbarnet - som han vägrade att sätta på sig! Så den tröjan tog jag tillbaka, rev upp och med lite restgarn ska det räcka till en tröja till mig nu. Vet alldeles bestämt att jag inte kommer att vägra.

Men jag vet lika bestämt att de här garnförrådsprojekten får vänta lite för i dag kom första garnpaketet från Stickaboos garnklubb. Ett fantastiskt fint garn, Mio, i 100 procent merinoull från Järbo garn. Blev lite betänksam när jag först fick reda på vilket garn vi skulle få. Ajdå, tänkte jag, det här kommer att klia!
Det var en helt onödig oro, för garnet är verkligen så mjukt och skönt att jag kan ha det närmast halsen. Vill ha en fuskpolo som inte tar mycket plats under kappan och hittade den här. Tror  plommonfärgen blir superfin under min bruna kappa.
Sedan är det bara att hoppas att Mio också stämmer med mönstret. Det blir till att sticka provlapp!

3 kommentarer:

  1. Va spännande med Stickaboo-garnet, jag anmälde mig försent, men det är absolut ingen brist på garn härhemma, så det var kanske tur....Kul att se hur fuskpolon blir och koftan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis börjat på fuskpolon. Härligt garn att sticka med, men det tog några upprepningar innan starten blev rätt. Antingen är jag urusel på att räkna eller slarvig. Men nu så är jag igång!
      Ramona-koftan ja, den blir väldigt tjock med dubbel karisma. Kanske för tjock... Men jag ska absolut sticka den klar för att åtminstone kunna känna på modellen. Får se hur jag gör sedan, repar upp eller behåller?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera