söndag 31 januari 2016

En Ravello - med lite justeringar

För några månader sedan blev jag äntligen klar med min Ravello. Den tog en evig tid att sticka. Mest för att hamnade fel i storlek flera gånger och fick riva upp. Får egentligen skylla mig själv då jag väljer ett garn (Mio) som inte riktigt - men nästan - stämmer med rekommenderade garn. Men kanske jag blev nån lärdom rikare på kuppen.
Stickade först i L, som för det mesta är min storlek. Provade när jag hunnit halvvägs ungefär och den satt som ett korvskinn. Okej, tänkte jag, räknade maskor och fick fram att jag borde sticka XXL. Rev upp och satte igång på nytt. Nu behövde jag inte sticka lika långt innan jag upptäckte att det här blev alldeles för stort. Med storleken XL hamnade jag till slut rätt.
Ångrar ändå inte att jag valde Mio. Ett härligt garn att sticka med och som blev en mjuk och skön tröja. Favorit hittills faktiskt.

Fast jag hade väldigt mycket vinrött Mio-garn kvar, eftersom det ju var det jag hade tänkt sticka den där rejäla fuskpolon av. Blev plötsligt sugen på en stickad kjol till min Ravello. Har aldrig stickat nån kjol förut, men nån gång ska väl bli den första. Hittade den här fina modellen som jag tror kan passa. Möjligen räcker inte det vinröda till hela, men då har jag en nödlösning: marinblått som kant längst ned. Och vem vet, kanske just den randen ger kjolen det där lilla extra. Den som stickar får se...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar